AddSecure
Ett varumärke i förändring – strategisk varumärkesutveckling och grafisk identitet för europeisk leverantör av premiumlösningar inom säkrad data och kritisk kommunikation
I samband med en serie företagsförvärv breddade och förnyade AddSecure sitt erbjudande. På kort tid expanderade företaget kraftigt till mer än 650 anställda i både Norden och övriga Europa. Varumärket, med rötter inom telekom- och bevakningsteknik sedan 1970-talet, rymdes då inte längre inom den tidigare företagsidentiteten som upplevdes som missvisande och daterad.
Uppdraget bestod i att strategiskt tydliggöra AddSecures ompositionering, med ny varumärkesplattform och en grafisk identitet som svarar både mot de nya medarbetarnas behov av en enande röst och kommunikation, och mot marknadens förväntningar av en modern IoT-orienterad aktör som löser affärs- och samhällsviktiga utmaningar på en rad olika områden.
Genom att omstrukturera och förtydliga AddSecures organisation och erbjudande skapades en helt ny plattform för varumärket. Varumärkets arv och ursprung säkrades, samtidigt som föråldrade delar reducerades bort och nya budskap, värderingar och vision för verksamheten formulerades. En varumärkesplattform, en företagspresentation och en film för att introducera det uppdaterade varumärket producerades. Stor vikt lades också vid material som bidrog till att förankra förändringsarbetet internt. Den tidigare logotypen behölls för att säkra visuell kontinuitet, men färger, grafik, typografi, bildmanér och tone of voice förnyades i grunden. Riktlinjer och mallar för många olika typer av material och kanaler har utvecklats för att underlätta och förtydliga AddSecures fortsatta kommunikationsarbete. Projektet utfördes på uppdrag av kommunikationsbyrån Geelmuyden Kiese. Hemsidan utvecklades av Creuna.


