Invidem
Invidem är en ny aktör med stor potential på den nordiska bank- och finansmarknaden, med uppdraget att effektivisera och säkra kundkännedomsprocesser – s.k. ”Know Your Customer” (KYC) – genom en digital plattform.
Syftet är att effektivisera branschens hanteringen av information genom att erbjuda en ny standard och ökad säkerhet, och att därmed också svara upp mot internationella krav på att motverka ekonomisk brottslighet som penningtvätt och terrorfinansiering. Penningtvätt är ett globalt problem med mycket allvarliga konsekvenser. De internationella regleringarna kring Anti-Money Laundering ökar och kostnaderna för att göra fel kan bli mycket höga. Invidem är resultatet av ett unikt gemensamt initiativ från sex nordiska storbanker, för att erbjuda hela branschen en oberoende och kostnadseffektiv KYC-lösning.
Uppdraget innebar stödjande varumärkesutveckling och rådgivning inför den initiala lanseringen av bolaget våren 2020. I det ingick copy och utveckling av Invidems webbplats, tillsammans med webbyrån Oxys, samt att utforma och strategiskt formulera texter och budskap för företags- och produktpresentationer.





